Peuter

Nieuwsgierigheid drijft de peuter in zijn ontdekking van de wereld. Van alles wat hij op zijn weg tegenkomt, wil hij weten wat het is en er het liefst mee spelen. Wat de peuter ziet van de pedagogische medewerker of de andere kinderen wil hij imiteren.

De peutergroep is op deze ontdekkingsdrang ingericht. Er is op verschillende plekken van alles te ontdekken en te beleven. De speelplekken en het speelmateriaal komen tegemoet aan de behoefte volwassen te imiteren. Zo is er een poppenhoek met potten en pannen, kleding, speelgoed, eten en nog veel meer. Het is de rol van de leidster de peuters op weg te helpen bij het ontdekken.

Vervolgens houdt zij afstand van het spel, zodat de kinderen hun eigen spel ontwikkelen en hier vrije keuzes in kunnen maken. De taalontwikkeling komt in een stroomversnelling door alle woorden die het kind leert. De leidster stimuleert de taalontwikkeling door het zingen van liedjes en het opzeggen en uitbeelden van versjes. Dramatische expressie is een activiteit waaraan wij veel waarde hechten. Al vertellend of zingend lopen, rennen en kruipen de kinderen door de groep en beelden uit dat ze dieren of kabouters zijn; door het oerwoud lopen of zwemmen in de oceaan. Kinderen kunnen zich in deze activiteit uiten en beleven groot plezier.